„Ja” – czyli ostry miecz obosieczny

Wielokrotnie mówiliśmy, że nasza era zakończy się wtedy, gdy minie siódma epoka kulturowa poprzez wojnę wszystkich przeciwko wszystkim, ale tą wojnę trzeba wyobrazić sobie zupełnie inaczej od tego, do czego się przyzwyczailiśmy myśląc o wojnie. Musimy pamiętać o podstawie, o prawdziwej przyczynie tej wojny. Tą podstawą czy przyczyną jest wzrost egoizmu, samolubstwa ze strony człowieka. I teraz w naszych rozważaniach posunęliśmy się na tyle daleko, że zobaczyliśmy jakim ostrym mieczem obosiecznym jest to „Ja“ człowieka. Ten, kto nie uświadamia sobie w pełni tego, że to „Ja“ jest mieczem obosiecznym, ten z trudem będzie mógł pojąć cały sens ewolucji ludzkości i świata.

Z jednej strony to „Ja“ jest przyczyną tego, że człowiek twardnieje w sobie, i pragnie zaciągnąć na służbę swojego „Ja“ swoje wewnętrzne możliwości oraz inne obiekty, które ma do dyspozycji. To „Ja“ jest przyczyną tego, że człowiek kieruje wszystkie pragnienia dla satysfakcji tego „Ja“. Dąży ono do przyciągnięcia do siebie części ziemi, która należy do wszystkich, do odpędzenia wszystkich innych ego ze swojego królestwa, do walczenia z nimi – jest to jedną stroną „Ja“

[…]

Ale z drugiej strony nie możemy zapominać, że „Ja“ jest równocześnie tym, co daje człowiekowi niezależność i wewnętrzną wolność, która go wznosi w dosłownym tego słowa znaczeniu. Ludzka godność jest oparta na tym „Ja“, jest to podstawa Boskości w człowieku. […] Tak więc „Ja“ będzie gwarancją najwyższego celu człowieka. Ale jeśli „Ja“ nie odkryje miłości, jeśli stwardnieje w sobie, to stanie się kusicielem, który pogrąży się w otchłani. To jest właśnie tym, co oddziela ludzi od siebie, co poprowadzi ich do wielkiej wojny wszystkich przeciwko wszystkim, ale nie jedynie do wojny pomiędzy narodami (ponieważ koncepcja narodu nie będzie już wtedy miała takiego znaczenia jak dzisiaj), tylko do wojny każdej pojedynczej osoby przeciwko każdej innej osobie we wszystkich dziedzinach życia; do wojny grup, kast, płci. Tak więc w każdej dziedzinie życia „Ja“ stanie się jabłkiem niezgody, i dlatego też możemy powiedzieć, że „Ja“ z jednej strony może prowadzić do czegoś najwyższego, a z drugiej do czegoś najniższego. Z tego powodu jest to ostry miecz obosieczny.

 


Źródło: 1, 2

1 thought on “„Ja” – czyli ostry miecz obosieczny”

Skomentuj

