Fragment z wykładu: Edukacja dziecka w świetle Antropozofii (3)

[…] Obejmuje to wszystkie moralne i niemoralne, wszystkie mądre czy głupie czyny (działania), które widzi dziecko.

Moralna rozmowa czy ostrożne upomnienia nie są tym, co w tym sensie ma na dziecko wpływ. Jest tym raczej to, co dorośli robią przed oczami dziecka. Efektem upomnienia jest kształtowanie form nie fizycznego, lecz eterycznego ciała; a to ostatnie jest do siódmego roku życia otoczone eteryczną powłoką ochronną, tak jak ciało fizyczne przed narodzinami jest otoczone fizyczną powłoką ciała matki. Wszystko, co ma się rozwinąć w ciele eterycznym przed siódmym rokiem życia – idee, nawyki, pamięć itd. – wszystko to musi się rozwinąć „z własnej woli“, tak jak oczy i uszy rozwijają się w ciele matki bez wpływu światła zewnętrznego… To, co czytamy w tej znakomitej pracy edukacyjnej – Jean’a Paul’a ‘Levana’ lub ‘Science of Education’ – jest bez wątpienia prawdziwe. Mówi on, że podróżnik więcej nauczy się od swojej pielęgniarki w pierwszych latach swojego życia, niż we wszystkich swoich podróżach dookoła świata. Jednak dziecko nie uczy się poprzez instrukcje czy upomnienia, a naśladując. Fizyczne narządy kształtują swoje formy poprzez wpływ środowiska fizycznego. Dobry wzrok rozwinie się u dziecka wtedy, gdy jego środowisko ma odpowiednie warunki światła i koloru, podczas gdy w mózgu i w krążeniu krwi, fizyczne fundamenty zostaną określone przez zdrowe poczucie moralne, jeśli dziecko widzi moralne czyny w swoim środowisku. Jeśli przed siódmym rokiem życia dziecko widzi w swoim otoczeniu jedynie nierozsądne działania, to jego mózg przyjmie takie formy i przystosuje je także do głupoty w późniejszym życiu.


Źródło: link

Reklamy

Autor: Antropozofiablog

Witam na blogu poświęconym Rudolfowi Steinerowi i jego dziełu - Antropozofii. Na miarę swoich możliwości tłumaczę wykłady Rudolfa Steinera i fragmenty z jego wykładów. Tutaj chcę oddać głos panu Steinerowi: "Dzisiaj będziemy zajmować się czymś, co pokaże nam jak istotnym jest, w oparciu o badania, które mogą być wykonane w wyższych światach, doświadczać tego, co przyszłość trzyma dla ludzkości. Misja ruchu Nauki Duchowej wiąże się z ważnymi wydarzeniami okresu przejściowego, w którym właśnie żyjemy. Stąd też możemy być pewni, że jeszcze wiele leży przed nami w przyszłości, i dlatego w Nauce Duchowej szukamy przewodnictwa w podejmowaniu odpowiednich działań w chwili obecnej."

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s